تولید کننده محتوا

برای سئو محتوا پادشاه است

تولید کننده محتوا

برای سئو محتوا پادشاه است

تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند را به ما بسپارید
ما به پشتوانه سالها تجربه در زمینه تولید محتوا و حضور جمعی از متخصصین متعهد می شویم با ارزشمند ترین محتوا را در اختیار شما قرار دهیم

حسابداری انبار چیست

دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۰۹:۴۴ ب.ظ


انبارها تحت عنوان یکی قسمت های مهم هر سازمان نقش مهمی را در واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی جاری ساختن می نماید. همینطور به جهت اینکه اقلام و موجودی های انبارها بخش عظیمی از بودجه های یک گروه را مشتمل بر میشوند حسابداری انبار از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار شد‌ه‌است.

همین عوارض کافی میباشد تا اهمیت انبارداری و حسابداری انبار فهم کنیم.

 

حسابداری انبار

البته حسابداری انبار دقیقا به چه معناست؟

حسابداری انبار به گروه ای از عملیات ها و فرآیندهای حسابداری گفته میگردد که موجودی انبار را مشخص و معلوم می نماید. در بنا شده در حسابداری انبار آنچه که در غایت معین میشود پولی از موجودی انبار میباشد و خواسته از موجودی انبار، تعداد و مقدار محصول ها و مواد اول جان دار در انبار وجود ندارد.

در حین این فرایند عملیات انبارگردانی هم ایفا میگردد.

به صورت معمول مراحل حسابداری انبار و انبارگردانی در نقطه پایان هر عصر مالی ایفا می‌شود.

با اینکه در بیشتر دسته ها نقطه پایان یک زمان مالی یک ساله میباشد البته در اکثری از سازمان ها نیز زمان های مالی 3 ماهه و 6 ماهه میباشند. نکته حائض اهمیت این میباشد که براساس استانداردهای حسابداری دستکم هر 1 سال بایستی فرآیندهای حسابداری انبار و انبارگردانی صورت بپذیرد.

غرض از حسابداری انبار چه است؟ چرا اهمیت دارااست؟
موجودی انبار میزان دارایی تجاری هر سازمان به حساب آورده می شود و بررسی آن برای کسب و امور در اندازه های گوناگون بسیار اصلی میباشد. موجودی انبار از مواقعی میباشد که مستقیما با بهره و مالیات شرکتهای درباره‌ی میباشد و میتواند در آنان تاثیر بگذارد. مدیران نهاد های تجاری با استعمال از داده ها موجودی انبار درباره‌ی در دست گرفتن مخارج حفظ موجودی، توصیه، تامین مال در طول مطلوب و خودداری از کمبود مواد نخستین تصمیم میگیرند و اینجاست بیشتر از هر مجال دیگر اهمیت حسابداری انبار مشخص و معلوم می‌گردد.

غرض از انبارگردانی و حسابداری انبار دستیابی به موجودی یه خرده و حالت کیفی کالاها و در دست گرفتن بودجه جان دار در انبار میباشد.

در‌حالتی که بخواهیم تماما در این زمینه توضیح دهیم خواهیم توانست کاربرد حسابداری انبار را در مفاد ذیل تعریف و تمجید کنیم:

اخذ و حفظ و توزیع درست و سریع مواد، جنس و وسایل متبوع
خودداری از خسارت کلان واحدهای اقتصادی با در دست گرفتن ظریف موجودی انبار و پرهیز از ازدیاد بیش تر از حد موجودی
در اختیار گرفتن تعداد موجودی انبار و دوری از صرف هزینه بیش تر از حد و هدر رفت سرمایه در گردش
کاهش و تسهیل عملیات های حسابداری در ادامه صادر شدن قبض انبار و تسهیل پرداخت مبلغ مال به فروشنده
احتساب مبلغ موجودی های در انبار به بها مجموع گردیده جاری ساختن میگردد و در شکل ضرر ناشی از رویدادها به حساب آوردن خسارات با این ارزش ها اجرا می‌شود.
گونه های موجودی انبار در سازمانهای اقتصادی تولیدی و غیرتولیدی
مجموعاَ در تک تک واحدهای اقتصادی اعم از تولیدی یا این که غیر تولیدی موجودی انبار به یک سری تیم کلی تقسیم می گردد.

همگی تیم بندی های دیگر ذیل دسته این تیم ها قرار میگیرند.

در حسابداری انبار کلیه این مورد ها بایستی آیتم ارزیابی و اندازه گیری قرار بگیرند.

مواد نپخته (مواد نخستین): در تیم های تولیدی از مواد ناپخته برای تنظیم و ساخت محصول استعمال میشود.
مواد و لازمات مصرفی: مواد و لازمات مصرفی موادی میباشند که به صورت بی واسطه در فرایند ساخت دخالت ندارند، ولی به طور غیر بدون واسطه گزینه به کار گیری قرار می‌گیرند.

این الزامات معمولا در کارها جانبی بهره‌برداری می‌شوند.

به عنوان مثال اسباب و اثاث تحریر لازم در یک سازمان تولیدی نوعی از الزامات مصرفی میباشد.
مواد در جریان ساخت‌و‌ساز: به موادی که در پروسه ایجاد کرد و تغییر تحول قرار دارا‌هستند ولی هنوز تبدیل به مال یا این که بخشی از یک کالا بدون نقص نشده اند.
کالای تشکیل شده: کالایی که روند تشکیل داد آن بدون نقص گردیده و برای فروش و عرضه فراهم میباشد.
اجناس خریداری گردیده: بعضی اجناس هم می‌باشند که صرفا برای فروش خریداری گردیده اند. درین تولیدات خیر تغییری ساخت‌و‌ساز می گردد، خیر از آنان در پروسه ایجاد یک جنس نو استعمال می‌شود.
مهم ترین وظیفه در حسابداری انبار، نظارت سندها قابل تحلیل
اولی و مهم‌ترین کاری که بایستی در مورد حسابداری انبار صورت پذیرد، شناسایی و ارزیابی سندها میباشد.

حسابداری انبار

سندها مربوط به انبار به صورت کلی به 4 گروه تقسیم میشوند.

ورقه ها خرید در حسابداری انبار
سندها انتقالی دربین انبار
بهای مجموع گردیده مدرک ایجاد گردیده
بهای مجموع گردیده کالای صادره
البته چرا می بایست این سندها محاسبه شوند؟ زیرا این ورقه ها مربوط به این 4 تیتر تمامی با مواد اول، شغل های در حالا جاری ساختن و کالاهای باقی‌مانده در انبار دارای ربط می‌باشند و میتوانند داده ها دقیقی درباره‌ی موجودی انبار بدهند.

1 – سندها خرید در حسابداری از اهمیت متعددی برخوردارند
هزینه هایی که اعمال می گردند بایستی بر پایه ی فاکتورهای جان دار گواهی زده شوند. همینطور بایستی به اوراق تخفیفات، مالیات بر ارزش افزوده مخارج انجام یافته و ویژگی ها طرف دیگر داد و ستد نیز اعتنا گردد و این موردها نیز نظر شوند. این نکته را هم می بایست در لحاظ گرفت که ممکن میباشد مخارج دیگر مثل مخارج گمرک، مخارج انبارداری، حمل و نقل و غیره نیز معلوم نباشند. در‌این وضعیت تا وقتیکه ارزش آخری معین نشود قابلیت و امکان انتخاب بها حواله فروش نیز میسر وجود ندارد.

2 – ورقه ها مربوط به جابجایی در بین انبار
برای جابجایی جنس و مواد اول در میان قسمت های متعدد یک تیم موردنیاز میباشد که اسنادی تصویب گردد.

آنالیز این سندها نیز می‌تواند در حسابداری انبار و محاسبه موجودی گزینه به کارگیری قرار گیرد. برای جابجایی مال به قسمت های گوناگون یک واحد تولیدی اولی گام گزینش بها مدرک حواله انتقالی انبار مبدا میباشد. مبلغ این مدرک بایستی برابر با بهای مدرک ورود مواد به انبار مقصد باشد.

3 – سندها بهای آحاد گردیده کالای ایجاد گردیده
این مرحله دشوارترین مرحله در قسمت حسابداری انبار میباشد، به این دلیل که علاوه بر هزینه مواد مصرفی برای هر فرآورده می بایست مخارج جانبی، هزینه حمل و نقل و بقیه هزینه ها برای کالای ساخت و ساز گردیده را با دقت به فرآورده تهیه و تنظیم گردیده احتساب و حیث کنیم.

4 – بهای کل گردیده کالای صادره از انبار
در مراحل حسابداری انبار می بایست برای هر متاع در طی خروج آن از انبار قیمتی آخری مشخص و معلوم گردد. ولی به حساب آوردن این بها چطور ایفا می‌گردد؟

حسابداری انبار

بها خروج از انبار مبتنی بر طرز های تحت مشخص و معلوم میشود:

سیستم چک ادواری موجودی
سیستم محاسبه همیشگی موجودی
سیستم نظارت ادواری موجودی چه می‌باشد؟
با استعمال از این سیستم مبلغ کالای جان دار فقط در نقطه پایان زمان مالی گزینش میشود. با استعمال از این سیستم موجودی های نقطه نهایی عصر شمرده می‌شوند و بها مالی آنها مبنی بر شیوه های پذیرفته گردیده گردش بهای آحاد گردیده که از استانداردهای حسابداری محسوب می‌شوند گزینش میشود و آن گاه حسابدار بهای آحاد گردیده کالای خروجی نقطه نهایی زمان مالی را با کسر کرد قیمت آن از بهای آحاد گردیده کالای در مشت به حساب آوردن می نمایند. این سیستم به صورت معمول در کمپانی هایی مطلوب میباشد که تنوع مورد های جانور در آن زیاد و بهای تک تک گردیده آن معدود باشد.

در‌پی به طرز های پذیرفته گردیده گردش بهای آحاد گردیده نیز اشاره می‌کنیم.

سیستم نظارت همیشگی موجودی
درصورتی که که از این سیستم بررسی موجودی به کارگیری فرمائید گزارش دائمی و لحظه به لحظه ای از تغییرات معیار موجودی متاع به دست میاورید.

نکته مثبت سیستم نظارت همیشگی موجودی، عدم نیاز به شمارش موجودی محصول در نقطه پایان عصر های مالی میباشد. اما این گزینه برای گروه هایی که عصر های مالی کوتاه بازه زمانی (3 ماهه یا این که 6 ماهه) دارا‌هستند نکته مثبتی به حساب آورده می شود، به این دلیل که در مجموع دسته ها برای پذیرش باقی‌مانده موجودی محصول، موجودی کالای نقطه پایان عصر بایستی قطعا دست‌کم یکبار در سال شمارش خواهد شد.

قابل ذکر میباشد که در سیستم تحلیل همیشگی موجودی تک تک مبادلات خروج و ورود موجودی فرآورده بایستی در اکانت موجودی ها تصویب گردد. در حالتی که که بهای کل گردیده نیز با سپری شد مجال مبتلا تغییراتی خواهد شد، بایستی یکی شیوه های تحلیل پذیرفته گردیده در حسابداری گردش بهای آحاد گردیده تعیین گردد و از آن برای ارزشیابی استعمال شود.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی